Egy emulált retró konzol tanulságos győzelme a modern AI felett
Sokan az MI jövőjének tartják a nagy nyelvi modelleket (LLM-eket), de egy friss kísérlet újra emlékeztetett minket arra, hogy ezek a rendszerek nem „gondolkodnak” – és bizony a sakkhoz sincs sok közük.
A sakk: túl nehéz a nyelvi modelleknek
Robert Jr. Caruso, egy Citrix mérnök, egy különös ötlettől vezérelve leültette a ChatGPT-t sakkozni egy Atari 2600 ellen. Igen, az Atari 2600-ról beszélünk: 1977-ben jelent meg, és mindössze 1,19 MHz-es CPU-val rendelkezett. Emulátoron keresztül Caruso a klasszikus Video Chess játékot futtatta – ez az egyetlen sakkprogram, amit valaha kiadtak az Atari 2600-ra.
Az eredmény? Katasztrofális vereség az AI-nak.
A játszma: zavarodottság, blöffök és újrakezdési próbálkozások
ChatGPT már a kezdetektől gondban volt. Bár megkapta a tábla állását szövegesen, mégis összekeverte a futót a bástyával, elnézett gyalogvillákat, és lépésről lépésre logikátlan döntéseket hozott. Caruso szerint a bot többször is kifogásokat keresett, például az absztrakt grafikus megjelenítéssel indokolta, miért nem tudja követni a játszmát.
„90 percen át kellett megállítanom, hogy ne csináljon borzalmas lépéseket” – mondta Caruso.
A ChatGPT többször is kérte a játék újraindítását, hátha akkor jobban teljesít. Nem így lett. Az egyszerű, 8 bites sakkmotor (ami jó esetben 1-2 lépést tud előre számolni) végül könnyedén győzött egy olyan chatbot ellen, amit modern GPU-parkok hajtanak meg.
A tanulság: az LLM-ek nem tudják, mit „csinálnak”
Ez az apró kísérlet remekül rámutat arra, mik is valójában az LLM-ek: hatalmas, statisztikai alapú szöveggenerátorok, nem pedig gondolkodó rendszerek. Nem tudnak semmit a világról – csak úgy tűnik, mintha tudnának.
Az MI nem érti a sakkot. Csak próbál beszélni róla.
Ahogy Caruso fogalmazott: „Ez egy jó emlékeztető, hogy ezek a modellek nem intelligensek – és semmiképp sem alkalmasak logikai gondolkodásra vagy dedukcióra.”